Thursday 13 November 2014

Teguran.

lagi scroll down mukabuka, sambil bagi rehat pada badan setelah berpeluh-peluh menghadap mangkuk pinggan di dapur. dan saat mata tertancap pada satu gambar selfie rakan fb, terkedu sendiri. meneguk liur. bukan tergoda. memang tak. dia perempuan dan saya perempuan.

dia dah lawa pakai baju kurung diganding dengan tudung bawal. malangnya, tangan baju dilipat hampir paras siku, mendedahkan lengannya yang putih melepak. sayang. sungguh, sayang. dia bukanlah orang yang saya kenal rapat. cuma pernah berbalas senyum, berselisih bahu, berbalas anggukan tanda 'saya-kenal-awak-awak-kenal-saya' di pusat tuisyen. sekadar itu. tapi sungguh, bagai rasa terpanggil-panggil untuk menegur "lengan itu masih aurat, sayang. dan mukabuka ini bukan hanya dilihat mahrammu. bahkan aku kira, yang bakal melihat gambar itu, lebih ramai 'bukan mahram' dari yang 'mahram'.

tapi saat hati menekan klik pada chatbox kepunyaan dia, hati jadi berbelah bagi.
" penerimaannya nanti, bagaimana ? "
" kau itu siapa ? bukan kenal rapat kan, dengan dia ? peduli apa ?? "

dan saat jari hampir saja menutup kotakbual, ada satu suara kecil berbisik,
" nanti kan Tuhan tanya, kenapa kau tak menegur, saat kau tengok kesalahan sahabatmu depan mata ? "
" tegur sajalah. mungkin saja, dia benar-benar tak tahu. *mungkin* "

lalu, hati diteguhkan. jari menekan satu-satu aksara kata yang tersusun di kepala.
meneguk liur juga saat mahu menekan butang send. moga kau bisa terima dengan lapang dada, sahabat.

sungguh. menegur itu memang tak mudah. bagi saya. banyak tanggapan yang datang menyapa. bimbang dia terasa dan sebagainya. atau sebenarnya ianya cumalah hasutan syaitan semata. maka, harus belajar membezakan, mana bisikan iman, mana hasutan syaitan.

sungguh. kita memang takkan pernah berhenti belajar. dari saat kita menjenguk dunia buat kali pertama, hingga kita menghembuskan nafas buat terakhir kalinya. takkan pernah berhenti belajar. paling kurang, belajar dari kehidupan itu sendiri, sebenarnya.

entah kenapa, semenjak dua menjak ini, aku sedar, Tuhan sedang mengajar aku banyak perkara lewat ujian-ujian kecil. belajar, melepaskan 'dunia' saat sang Pengurnia menarik balik kurniaanNya. belajar bahawa takdir Tuhan itu mengatasi segala. belajar bahawa takdir indah yang Dia lakar itu, bukan menurut kehendak kita, tapi menurut apa yang Dia lihat baik dari kacamata Dia Yang Maha Bijaksana. belajar mencium hujan, walau saat itu kita lagi mengharapkan mentari bersinar terang.

Tuhan.
Dia menegur dengan cara yang indah.
hamba saja yang lemah,
tak mampu menyingkap hikmah.
:')

*entry yg entah bila ditulis, dikurung dalam draft. heh.

No comments:

Post a Comment