Saturday 29 November 2014

kenapa Dakwah dan Tarbiah ?

bismillah.

waktu 'kecik' dulu, pernah terfikir..
"kenapa perlu dakwah dan tarbiah ?"

kenapa perlu dakwah dan tarbiah,
kalau anak-anak yang cukup kasih sayang mak ayah masih mampu menjadi anak-anak yang soleh solehah, walau tanpa dakwah dan tarbiah.

kenapa perlu libatkan diri dengan dakwah dan tarbiah,
hingga perlu mengorbankan masa rehat, masa study, masa dengan family, masa bercuti.
sedang orang yang tak terlibat dengan dakwah dan tarbiah,
mereka punya waktu rehat yang cukup, masa study yang banyak, masa untuk picnic dengan family, melancong luar negara setahun sekali, dan mereka masih saja soleh, sebagaimana orang yang terlibat dengan dakwah dan tarbiah. solat jemaah di masjid lima kali sehari, qiam tiap malam -- walau mereka tak ikut dakwah dan tarbiah.

di mana 'perlu'nya dakwah dan tarbiah?

dan kurang lebih sebulan di mesir, Tuhan memberikan jawapannya, sedikit demi sedikit..



Kenapa 'DAKWAH'?


#1
agak-agak, kalau Rasulullah hanya solat jemaah di masjid lima kali sehari, meluang masa bersama family, membina anak-anak yang soleh solehah, laksana qiam tiap malam -- hanya itu, tanpa usaha menyampaikan islam melalui ucapan, teguran, hijrah, perang dan sebagainya.. adakah islam akan sampai kepada kita ? sebagaimana kita mampu mengecap nikmat islam hari ini ?


#2
sebenarnya, apabila islam itu benar-benar tertanam dalam diri, seorang muslim itu akan mengimpikan islam untuk menyinari setiap ceruk alam. dia mengimpikan tiap jiwa manusia yang ada di bumi ini untuk mengecap nikmatnya iman dan islam sebagaimana yang dia nikmati.

dia tidak akan berhenti pada 'cukuplah aku menjaga diri sendiri dan keluargaku. cukuplah jika aku mampu berjalan dan memimpin ahli keluargaku ke syurga'. dia tidak akan berhenti takat itu. malah, dia punya keinginan, mahu memimpin seluruh manusia menuju syurga.

kerana itu, dia menyampaikan. sebagaimana Rasulullah tak pernah putus asa menyampaikan, walau mereka menolak, memaki, melukai, menyakiti. kerana kasih Rasulullah terlalu agung. kerana mahunya baginda melihat semua umatnya ke syurga terlalu tinggi.

#3
benar. wujud keluarga bahagia, yang ayahnya soleh, ibunya solehah, anak-anaknya soleh solehah-- walau mereka tidak terlibat dengan dakwah dan tarbiah. tapi, soleh dan solehahnya mereka ialah 'buah' dari tanaman golongan-golongan terdahulu yang mengorbankan sebahagian masa mereka demi menyampaikan agama ini.

"golongan yang terdahulu telah menanam pohon, kita menuai dan menikmati hasilnya. Seterusnya, kita pula yang akan menanam pohon supaya buahnya boleh dimakan oleh generasi selepas kita."

andai generasi sebelum kita memilih untuk hanya menikmati hasil pohon, tanpa menanamnya, nescaya kita takkan mampu menikmati hasilnya pada hari ini.
ertinya, andai generasi sebelum kita memilih untuk hanya 'soleh sendiri-sendiri' , tanpa melaksanakan dakwah dan menyampaikan, nescaya kita tak mampu mengenal islam sebagaimana hari ini.

begitu juga.
andai saja tiap dari kita memilih 'soleh sendiri-sendiri', nescaya generasi selepas kita takkan mampu mengenal 'islam'.



Kenapa 'TARBIAH' ?

kerana hati manusia tak lepas dari bolak-balik. kerana kita, manusia tak lepas dari jatuh-bangun. kerana kita manusia, terlalu mudah terpengaruh dengan suasana dan manusia sekeliling.

kerana hati kita terlalu mudah berbolak-balik, kita perlu kepada peringatan. tazkirah, usrah, halaqah, daurah dan sebagainya.

kerana kita manusia, yang tak lepas dari jatuh bangun -- kita memerlukan 'sesuatu' yang akan menarik tangan kita agar kembali berdiri, menyambung langkah yang terhenti.

kerana kita manusia, yang mudah terpengaruh dengan suasana dan manusia sekeliling -- kita memerlukan 'sesuatu' untuk mencipta suasana yang solehah, membina peribadi-peribadi yang tak tergoyah dek arus dunia.

sesuatu itulah, 'tarbiah'.

teori-teori dari buku motivasi, taujihat-taujihat dari da'ie-da'ie takkan menjadi nyata, tak mampu terkebumi, hanya dengan membaca. tetapi semua itu memerlukan praktikal amali. melalui tarbiah.


يا مثبت القلوب، ثبت قلوبنا على دينك وعلى طاعتك




kaki, teguhlah menapak.
jiwa, teguhlah berjuang.

tsabatkanlah, Tuhan.
:')


.291114.





No comments:

Post a Comment