Tuesday 18 November 2014

it's okay :)

bismillah.

kadang kita terlalu mengharapkan kesempurnaan. sampai-sampai tanpa sedar, kita jadi sukar memaafkan diri sendiri atas tiap keterlanjuran. *senyum pahit*

sebenarnya.
takde masalah pun dengan kesalahan, selagi mana kita belajar dari tiap kesalahan.
kadang, 'kesalahan' tu, bagi pengajaran yang lebih berkesan berbanding 'kesempurnaan'. kan?


"A man must be big enough to admit his mistakes, smart enough to profit from them, and strong enough to correct them." - john c. maxwell

kerana kita manusia, kita tak mungkin sempurna. tapi kita sedang belajar bertatih, menuju 'sempurna'. walau sampai akhir hayat, kita takkan ketemu titik hujung 'kesempurnaan', tapi sekurang-kurangnya kita bergerak. dan moga hari-hari yang terkemudian dan akan datang, kita lebih baik dari hari semalam dan hari-hari sebelumnya.

oh, dan.. kita diletakkan dalam kalangan orang-orang yang jauh lebih baik dari kita, bukan untuk kita merasa rendah diri dan putus asa. sebaliknya agar kita yang sebelum ini hanya 'berjalan lenggang kangkung' , tersedar dan tersentak bahawa kita telah jauh ketinggalan. agar kita berusaha semampunya untuk turut berada satu barisan dengan mereka yang telah jauh di hadapan.

" seseorang itu bukan dinilai berdasarkan tempoh dia mengikut tarbiah, tetapi sejauh mana dia berusaha untuk meningkatkan diri dan mentarbiah dirinya." - kakak murabbiah.

moga kita mati dalam keadaan kita berusaha menjadi yang lebih baik. dan moga usaha-usaha dan jatuh bangun kita menjadi asbab yang menjemput rahmatNya, lalu Dia sudi mengurniakan kita taman-taman syurga yang sempurna keindahan dan kenikmatannya. :')

"who created death and life that He may try you-- which of you is the best in deeds; and He is The Mighty, the Forgiving." (Al Mulk : 2)


teruntuk diri.
"just be the best version of yourself".

kerana kita dicipta untuk menjadi diri sendiri, 
menyumbang, apa yang ada pada diri yang ini, 
menampung, kurang dan lompong yang ada pada diri yang ini

diri yang ini.
bukan yang lain.
  :')

*escapism. :))


.nahdhoh.

.181114.
.1747.

No comments:

Post a Comment