Saturday 1 February 2014

balutan doa

ehem.
bismillah.
baru terasa nak berbicara pasal STAM. (:

khamis lepas, terima result.
first time, terima result dekat skolah lain.
dekat MMPPP, bukan MMP.
tak pergi joging dengan sepupu paling akrab sebelum terima result, macam tahun-tahun sebelum ni.
tak duduk satu row dengan sahabat berlapan, saling pegang tangan, menenangkan debaran, sambil sama-sama berdoa dalam hati, agar satu-persatu nama-nama kami disebut untuk terima slip di atas pentas.

oh.jugak.
first time cek result thru phone sebelum terima slip. tahun-tahun sebelum ni, sabar je tunggu terima slip kat skolah. tahun ni, entah kenapa, cek thru phone dulu. dan bila tahu result, tak henti-henti bibir mengucap hamdalah.

actually, tak mencapai target yang skolah letak. tapi kalau ikutkan usaha diri sendiri, rasanya Dia telah beri keputusan yang terlalu baik, sebenarnya. sungguh, walaupun tak straight macam sebelum-sebelum ni, tapi rasa syukur sangat-sangat, dengan apa yang Dia bagi. MUMTAZ, alhamdulillah (:

sebenarnya, tahun lepas, saya banyak belajar tentang kehidupan itu sendiri.
masuk bulan mac, terkejar-kejar berlari, nak memahami apa yang ustaz ustazah ajar.
nak adapt dengan sekolah baru, peraturan baru, suasana baru, guru-guru baru, kawan-kawan baru yang ternyata sangat-sangat berbeza dengan yang sebelum ni. jumpa karakter-karakter baru yang saya belum pernah lihat dan ketemu sebelum ini. nak menerima mereka dengan kelebihan dan kekurangan yang mereka punya. belajar menerima, apa adanya.
ini semua, menjadikan pandangan saya tentang kehidupan ni, jadi lebih luas.

(:
alhamdulillah.

****************************************************************

saat mamai-mamai, antara sedar dan tidak waktu jam 5 pagi, handset berteriak memanggil untuk diangkat. nombor yang panjang. dahi sedikit berkerut. butang hijau ditekan, sambil menyandarkan badan pada bantal di kepala katil. 'Jihah ??'

dia. menelefon jauh dari morocco. mendoakan hari ini baik-baik saja. juga, moga Dia berikan yang terbaik. cukuplah buat 'mengantuk' terbang pergi, dan memunculkan senyum di pagi hari.
(:

******************************************************************

'Allah.' dia mengeluh. berderet kereta menunggu giliran untuk u-turn. dah la mata ni dah berat semacam, mintak rehat. dari pagi sampai petang, duk main keluar masuk rumah je. pergi kelas, balik kelas, makan, pergi sekolah, ambik result, balik skolah, solat, makan.. dan sekarang, keluar ambik adik-adik.

dia membetulkan duduk, menjegilkan mata seluas-luasnya, menghalau pergi beban mengantuk di kelopak mata. 'huh. qowiy.qowiy.'

tiba-tiba, handphone di sebelah berbunyi. 'witheld'. dahi berkerut tanpa sedar. dengan senyuman di bibir, butang hijau ditekan. "assalamualaikum... ada apa, tetiba orang jauh call kita ni??" terdengar gelak kecil orang di hujung talian.

" your result. ok??."
"gitulah. alhamdulillah."
"umi ma dah cakap kat kak chik. mabruk."
"ok."
"tengah buat apa tu ??"
"hmm. drive. u-turn." dia menuturkan dengan nada tak bersalah.
"heh."
"hahha. orang jauh call, tak sampai hati nak suruh call kejap lagi."

again, cukuplah untuk menghalau letih dan kantuk. membolehkan semangat memandu datang kembali. ceh.

******************************************************************

saya percaya,
ini juga berkat hasil doa
umi abi.
para sahabat.
kerabat.


*sekadar catatan.
agar saya tak lupa.
saya punya mereka.
yang sentiasa mendoakan.

(:

No comments:

Post a Comment