Thursday 27 February 2014

random .


"ok. nak off dulu ni. nak hadap tafsir kejap."

kening berkerut. 'budak account, hadap tafsir ?? tafsir quran, atau nak study madah tafsir ??' monolog sendiri. lalu jari-jemari menari di atas keyboard, menaip di ruangan chatbox. "tafsir apa ??" soalan ringkas diaju, minta penjelasan.

"tafsir quran. hee. dah ketinggalan dah ni."

'ketinggalan ?? berlumba dengan siapa ??' entah kenapa, otak sedikit lampi waktu itu. mungkin sebab dah lewat malam. otak dah siap sedia nak rehat. heh. alasan. lalu ditaip lagi, "ketinggalan ??"

"err. pernah dengar 'ODOJ' ?? ."

sentap. "ohh. tau." ODOJ. one day one juz. rasa malu sendiri. 'aku pun, tak laksana lagi'.

"tapi saya bukan ODOJ. saya ODHJ. one day, half juz."

"ok la tu. slow-slow. saya, tak jaga sangat pun, kuantiti sehari-hari. main baca je."

"kan ? kalau ada aim, kita jadi serious sket."

"hmm. kyra."

"hmm ?"

"thank you."

"for ?"

"you give me some inspirations"

"alah. no biggie."




nota kaki :

bual-bual bersama sahabat di maya itu,
kadang boleh bawak nanges rindu.
*macam budak tadika
kadang boleh bawak senyum lebar seharian,
bila gurau-gurau mereka buat bahagia memenuhi atmosfera bumi.
kadang boleh saling menguatkan,
walau tanpa mereka sebagai crying shoulder,
cukuplah dengan 'some comforting words' sebagai penguat jiwa.
kadang boleh buat sentap.
dengan hanya sedikit perkongsian ikhlas dari mereka.

itu.
istimewanya sahabat.

pernah terlintas doa ini, di hati kecil :

"Tuhan.
kenalkan aku dengan cintaMu,
cinta pada dakwah dan tarbiyah.
cinta berukhuwwah.
sibukkanlah aku dengan cinta-cinta ini,
hingga tiada masa bagi aku
ingin mencari cinta ajnabi
selagi belum tiba waktunya."

dan.
menjaga hati tu tak mudah.

*kadang, kita memang kena sengaja sibukkan diri sendiri, untuk elak fikir atau buat benda-benda yang tak perlu. kan ??

No comments:

Post a Comment