Friday 14 February 2014

bimbang dengan masa depan ??



ada waktunya kita benar-benar 'curious' tentang apa yang ada pada masa hadapan. apakah doa yang saban waktu kita utuskan akan termakbul. apakah hasil usaha-usaha kita harini.

padahal kita sama-sama tahu hakikatnya.

'pena telah diangkat dan lembaran telah pun kering'.
Tuhan telah menetapkan segalanya. sempurna.

Dia.
Yang Maha Mengetahui segala rahsia langit dan bumi.
Yang segala urus tadbir seluruh alam maya,
dari sebesar-besar urusan peredaran planet yang tak pernah tergelincir dari paksi,
hingga sekecil-kecil urusan rezeki buat si kuman halus di bawah tanah juga,
Dia yang jaga.

Dia.
Yang menjadikan kita dari setitis air yang hina,
tapi kita lihat hari ini, sempurna segala anggota.
Dia.
yang menjaga segala keperluan kita saat kita masih dikandung ibu.
Dia.
Yang mengilhamkan kita hingga pandai menyusu,
buat mengisi perut yang belum mampu menerima makanan selain susu waktu itu.
Dia.
Yang mengizinkan kita punya kudrat buat mengengsot, merangkak, berjalan, lalu berlari dan melompat.
Dia.
Yang tak pernah lupa dan alpa, tidak pernah sekalipun terleka dari menguruskan perihal keperluan kita, hamba kerdilNya.

Dengan segala Rahmat dan kasih sayangNya itulah, kita semua masih hidup hingga hari ini. menjadikan kamu sebagaimana kamu hari ini. dan menjadikan aku sebagaimana aku hari ini.

Yang menjaga dan mentadbir setiap urat darah dan saraf, dan setiap sistem dalam tubuh badan aku selama kurang lebih sembilan belas tahun ini. dan selama sembilan belas tahun ini, aku sangat yakin bahawa, Dia tak pernah lupa akan aku, hamba kerdilNya. Andai saja, Dia pernah lupa walau sesaat, maka saat itu jugalah, nyawa aku terbang ke langit tinggi. MATI. dan hari ini. aku masih berceloteh di sini hanya kerana Dia masih mahu meminjamkan aku nyawa dan peluang untuk tinggal di dunia milikNya ini.

:')
sungguh.
aku sebak terharu sendiri membilang betapa besarnya rahmat dan kasih sayangNya buat kita,
hamba-hamba kerdilNya.

atas segala bukti-bukti ini,
aku sendiri jadi hairan.
kenapa aku perlu bimbang memikirkan masa depan yang juga di tangan Dia ??

sejak dari percantuman benih ibu dan ayah,
Dia Yang Menjaga.
dan hingga hari ini, kita baik-baik saja
dengan izin Dia.

lalu,
apakah kita punya sebab kukuh,
mahu ragu dan risau terhadap masa depan,
yang juga diatur dan ditentukan oleh Dia ??

bila berhadapan pilihan-pilihan,
dan keputusan-keputusan,
yang pentingnya bagai menentukan hidup dan mati. *over*

fikirkan dan usahakanlah yang terbaik.
tak perlulahkan nak sakit kepala tertekan bagai..
semata-mata sebab kita risau,
pilihan kita ni mungkin mencacatkan masa depan.

tugas kita cuma berusaha
dan meminta kepada Dia,
moga ditetapkan yang sebaiknya.

sebagaimana kita hari ini baik-baik saja,
maka percayalah,
masa depan kita juga akan baik-baik saja.

kenapa ??
kerna yang menjaga kita itu,,
Dia.

Dia yang tak pernah lupa dan alpa akan kita,
hamba-hamba kerdilNya.

:)


selitan :

perkongsian daripada Kak Izyan dalam tazkirah subuh pagi tadi..

nikmat yang Dia kurnia terlalu banyak.
tak mungkin mampu dibilang.
tapi dalam alquran, kalimah ni'mah (mufrad.singular.satu) digunakan.
nak katanya bahawa,,
segala nikmat yang kita kecap, yang kita tak mampu nak bilang ni,
cumalah SATU bahagian dari nikmat-nikmat di sisi Allah.
subahanallah.

'Lalu yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan ??'

No comments:

Post a Comment