Thursday 16 January 2014

Langkah .



aku tahu.
aku perlu terus melangkah.
melangkah. dan melangkah.
terus ke hadapan.

pandang belakang,
hanya untuk ambil pelajaran.
mengundur ke belakang,
jangan sekali-kali.

aku tak nampak jalan di hadapan.
tapi aku cukup pasti,
jalan itu penuh selekoh tajam.
dihias duri yang sedia menyucuk kaki.

dan.
aku tak nampak pautan.
tak nampak pergantungan.
tiada manusia yang menghulur tangan.

tapi aku harus terus berjalan.

sebenarnya,
Tuhan belum tunjukkan aku jalannya.
Tuhan tidak munculkan manusia
juga dunia, yang sanggup tuntun aku.

kerna Dia mahu
aku meminta pada Dia.
bergantung hanya pada Dia.
pasak sepenuh percaya.
pada Dia.

bila Dia ada,
tak perlu lagi bimbang dan curiga
walau manusia tak membantu,
walau 'dunia' membatu.

bukankah kekuasaan Dia meliputi segala ??
Dunia.. dan seisinya termasuk manusia ??



hasbunallah wa ni'mal wakil.
senyum.



No comments:

Post a Comment